Hoe heeft de sanitaire scrisis het gebruik van sociale netwerken in België beïnvloed? Ontdek de Belgische cijfers van de studie 2021, de referentiestudie over digitaal!

Welke impact heeft de gezondheidscrisis de voorbije maanden gehad op de verschillende sociale netwerken in België? Hoeveel tijd brengen de Belgen daar elke dag door? Op hoeveel sociale netwerken zijn zij aanwezig? Is Facebook nog steeds het belangrijkste sociale netwerk in België? Hebben de Belgen hun gedrag veranderd? En hoe evolueren Instagram, TikTok, Whatsapp, Pinterest, Messenger, Twitter, Linkedin, Snapchat, YouTube en Twitch?

Gepoogde antwoorden dankzij de laatste studie (ENG) van Kepios, We Are Social en Hootsuite (januari 2021), waaruit ik de Belgische statistieken heb gehaald, alvorens ze te vergelijken met die van vorig jaar, om ze beter te becommentariëren.

8,83 miljoen Belgen op sociale netwerken

Van de 11,61 miljoen Belgen zijn er 8,83 miljoen, of 76% van de bevolking, actief op sociale netwerken. In vergelijking met januari 2020 betekent dit een stijging met 10,7%, of ongeveer 850.000 Belgen.

Een evolutie in lijn met die van onze buurlanden? Frankrijk groeide met 12,8% tot 49,6 miljoen socionauten. Het Groothertogdom Luxemburg, met 7,9%, tot 410.000 inwoners. De Duitsers, van hun kant, zijn 13,2% talrijker dan een jaar geleden. En Nederland is niet gegroeid… Maar we mogen niet vergeten dat hun « social media »-penetratiegraad 88% bedraagt, vergeleken met 78,7% in Duitsland, 76% in België, 75,6% in Frankrijk en 65% in Luxemburg.

Meer tijd op sociale netwerken

Heeft de gezondheidscrisis ervoor gezorgd dat Belgen meer tijd doorbrengen op Facebook, Instagram en bedrijf? Ja, heel duidelijk. Belgische internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar brachten in 2020 gemiddeld 1u45 per dag door op sociale netwerken.

Dit betekent 9 minuten meer dan in 2019, oftewel 9,4% groei op jaarbasis. In 2019 was er een stijging van 5 minuten waargenomen.

In vergelijking met de andere landen die van dichtbij werden bestudeerd, staat België nog steeds onderaan wat betreft de dagelijkse tijd die op sociale netwerken wordt doorgebracht: het gemiddelde voor 2020 staat nu op 2u25 per dag in de 46 bestudeerde landen, nauwelijks 0,4% boven het gemiddelde voor 2019.

Anderzijds is België een van de landen waar sociale netwerken het meest worden geconsumeerd via mobiele telefoons (smartphones en tablets). Slechts 3,9% van de Belgen die actief zijn op sociale netwerken, maakt alleen via een computer verbinding met deze netwerken.

7,4 sociale netwerkaccounts per internetgebruiker

De Belgen hebben in 2020 weliswaar meer tijd online doorgebracht, en dan vooral op sociale netwerken, maar ze hebben ook hun sociale bronnen van informatie, amusement en uitwisselingen gediversifieerd.

In doorsnee hebben Belgische internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar nu 7,4 accounts op sociale netwerken, tegen 6,9 een jaar eerder. Het « ontdekking van TikTok » effect? (zie hieronder)

Nog weinig professioneel gebruik

In ieder geval is deze opwaartse trend duidelijk niet te danken aan het gebruik van sociale netwerken…. voor professionele doeleinden. De Belgen die zeggen ze voor het werk te gebruiken, waren 13% in 2018 en 30% in 2019. En tegen het einde van 2020? Geen vooruitgang meer! Zij bedroegen 28%, zeer ver van het gemiddelde van de studie (40%).

Facebook voor YouTube… in de leeftijdsgroep 16-64 jaar

In de rangschikking van de sociale netwerken met de meeste Belgische internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar staat Facebook nog steeds aan de leiding (81,1%, tegen 80% een jaar geleden), net voor YouTube (80%, tegen 79% in januari 2020), dat nog een beetje moeilijk als sociaal netwerk kan worden beschouwd.

En de met ijzeren hand door Mark Zuckerberg gecreëerde en geregisseerde band verleidt de Belgen meer dan ooit, want Messenger, Whatsapp en Instagram zijn helemaal top 5. Ver voor Pinterest, Snapchat of Twitter, waarvan de ontwikkelingen verderop ook in detail zullen worden besproken.

Als we echter kijken naar het totale reclamepubliek van de twee marktleiders in België, is het wel degelijk de dochteronderneming van Alphabet die domineert, met 8,83 miljoen gebruikers die toegankelijk zijn voor adverteerders, tegenover 6,9 miljoen voor Facebook.

Meer Belgen op Facebook!

In feite heeft Facebook tegen eind 2020 69,7% van de Belgische bevolking bereikt die de leeftijd heeft om een account te bezitten (ouder dan 13 jaar). Tegen 66% eind 2019 en 72% eind 2018.

Na een zware tegenslag in België heeft Facebook dus « nieuwe leden geworven, dankzij de opsluiting. Het telt nu 6,9 miljoen actieve Belgische gebruikers, waarvan 50,7% vrouwen. En 49,8% gebruikt nu alleen zijn smartphone, tegenover 3,9% van de computerverslaafden.

Facebook: stabiel gebruik in België

Bovendien moet worden opgemerkt dat het gedrag van de Belgen op Facebook min of meer stabiel is, aangezien het aantal « like »-klikken per gebruiker van 18 naar 15 per maand is gegaan (België staat op de 2e plaats in deze « wereld »-rangschikking). Het aantal reacties bedraagt nog steeds 8 per maand (11 voor vrouwen, tegen 5 voor mannen), voor een gemiddelde van slechts één aandeel per pijpkop. En het aantal kliks op een advertentie staat nu op 18, tegen 17 een jaar eerder.

Belgische Facebookpagina’s boeiender dan gemiddeld

Voor Facebook-pagina’s is het engagementpercentage, dat nu wordt berekend in verhouding tot het aantal fans van de pagina op het moment van publicatie, opgelopen tot 0,16%, alle soorten berichten samen. Daarmee ligt België boven het gemiddelde van de in de studie onderzochte landen (0,11%).

Dit gemiddelde maskeert echter grote verschillen tussen de formaten. Zo halen afbeeldingen op Belgische Facebookpagina’s een engagement van 0,28%, teksten alleen 0,25%, video’s 0,16% en blijven links met een gemiddelde van 0,1% de zwakste schakels.

5,6 miljoen Belgen actief op Facebook Messenger

Met een penetratiegraad van 56,5% bij 13+, trekt Facebook Messenger nu maandelijks 5,6 miljoen Belgen aan (reclamepubliek).

Impressief? Niet echt… Als we ons alleen richten op Belgische internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar oud, is de penetratiegraad van Facebook Messenger in een jaar tijd gestegen van 68 naar 69,8%.

Whatsapp, de andere instant messenger van Facebook, zit in een bijna identieke  » trend  » want in dezelfde rangschikking is het van 60 naar 62,5% gegaan, of ongeveer 5,01 miljoen gebruikers in België.

Er werd een sterkere groei verwacht, vooral na de eerste insluiting. Zouden de Belgen in de afgelopen maanden zijn overgestapt op Telegram en Signal, die niet in de studie zijn opgenomen?

Instagram in sterke groei (+25%)

Volgens de studie is Instagram, het populairste filiaal van de Facebook-groep, nu favoriet bij 45,4% van de Belgen ouder dan 13 jaar (tegenover 37% eind 2019), en 53,1% bij internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar (tegenover 50% in januari 2020). Dat zijn 4,5 miljoen Belgen! Dit verhult nauwelijks een groei van 24,72% op jaarbasis en 4,7% op halfjaarbasis.

Linkedin bevestigt zijn doorbraak

Door nu 44,3% van de Belgen ouder dan 18 jaar te bereiken, bevestigt Linkedin een nieuwe doorbraak (41% penetratie in 2019), waarbij 4,1 miljoen Belgen worden bereikt (+8%). Nog steeds volgens deze studie…

Maar maar maar maar maar… Als onze eigen enquêtes inderdaad een stijging van ongeveer 10% bevestigen dankzij een doorbraak bij 25-34 jarigen, lijkt het ons dat de dochteronderneming van Microsoft nog steeds minder Belgische leden heeft dan de 4,11 miljoen die de studie naar voren schuift, die weliswaar het totale potentiële advertentiepubliek oproept, dus inclusief de individuen die off-platform bereikt worden door het netwerk van Linkedin.

Volgens ons zijn er in België 3,53 miljoen accounts aanwezig op het Linkedin platform, waarvan ongeveer 45% daadwerkelijk actief is. En onder hen worden 57% van de accounts aangemaakt door mannen, wat deze keer wordt bevestigd door de studie van Kepios, We Are Social en Hootsuite.

Zijn Snapchat en Pinterest verzadigd?

Snapchat, dat in 2019 al goed was opgeveerd, bevestigt zijn opleving, met een publiek dat 32,8% van de 13-plussers bereikt, dat wil zeggen, 3,25 miljoen van de Belgische gebruikers, dat wil zeggen ongeveer 100.000 meer dan aan het einde van 2019.

Deze beperkte groei van 3,17% (of deze « verzadiging « ?) verhindert niet dat België 18e staat in de rangschikking van landen waar Snapchat (verhoudingsgewijs) het meest succesvol is.

Pinterest, dat Microsoft graag had willen uitkopen, gaat verder op zijn elan en bereikt nu 2,95 miljoen Belgen, of 31,9% van de volwassen bevolking (van wie 77,6% vrouwen!). Dat is nauwelijks meer dan vorig jaar (2,9 miljoen), wat de neiging zou hebben om een jojo te verbergen, aangezien de huidige 2,95 miljoen een mooie progressie van 21,6% maskeert ten opzichte van het vorige kwartaal (524.000 nieuwe accounts toegankelijk in 3 maanden?!?!).

Twitter gaat hard achteruit

Twitter, aan de andere kant, is DE grote verliezer in de lockdown. Het trekt nu nog « slechts » 1,02 miljoen Belgen, tegen 1,31 miljoen een jaar eerder (-22,14%). Met andere woorden, in België is de penetratiegraad bij de 13-plussers, die voornamelijk door mannen wordt bepaald (74,7%), gestegen van 13% tot 10,3%. Het moet gezegd worden dat de toon van de inhoud en de gesprekken die het host ook sterk is verslechterd …

Hoe zit het met de explosie bij TikTok?

Helaas geeft de We Are Social / Hootsuite-studie geen details over de statistieken van TikTok. In de algemene rangschikking van België wordt TikTok geassocieerd met een penetratiegraad van 21,4% bij de 16-64-jarigen (1,8 miljoen gebruikers), tegenover amper 9% op hetzelfde tijdstip in 2020.

In afwachting van verdere studies, zullen we tevreden moeten zijn met dit cijfer… En met het cijfer dat momenteel op de markt circuleert, hier en daar door de vertegenwoordigers van TikTok in België uitgegleden : 2,8 miljoen Belgen in totaal, jonger dan 16 jaar inbegrepen, dus.

1,8 miljoen aan de ene kant, 2,8 miljoen aan de andere… Een vork als een hark die in beide gevallen zijn gat graaft op volle snelheid. Zelfs in België !

Xavier Degraux

Deze lezingen en vergelijkingen nemen veel van mijn tijd in beslag. Als u denkt dat ze nuttig kunnen zijn voor uw professionele relaties, alvast bedankt voor uw links en het delen ervan op sociale netwerken!

Show all responses Close responses

2 Replies to “Sociale netwerken in België: alle statistieken 2021 (studie)”

  1. Beste,

    Waar haal je deze cijfers? Want zeer bruikbaar. Komen de cijfergegevens uit een onderzoek? Alvast bedankt. Mvg Bibi

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

You might also like